Mad og måltider

Børnehaven har frokostordning

Børnehaven Solsikken har fået pædagogisk frokostordning pr.1/8-2017. Det betyder at vi SAMMEN med børnene sørger for alt hvad der vedrører madlavning og hvad der dertil høre den pågældende dag. De bliver aktive aktører i eget liv, hvor maddannelse og madmod bliver en vigtig del af børnenes sunde vaner og dannelse. Madmod er når børn får mod til at smage nyt ved bl.a at spejle sig i sine kammerater og sin bedste ven.

Madordningen i Solsikken er en såkaldt pædagogisk madordning, hvilket betyder at vi laver maden sammen med børnene. Børnene lærer om råvarerne og forarbejdning af dem. Børnene tæller tallerkner og glas og dækker rulleborde til alle grupperne, de hjælper med oprydning. Det giver glæde og nærvær når vi arbejder sammen i køkkenet. Vi kommer tæt på barnet og får nogle gode snakke om måltidet. Vi spiser sammen i små grupper. Dette giver tryghed, nærvær og mod på at prøve noget nyt. Vi kalder det madmod, når børnene har mod på at smage på ny mad.

Vi skaber gode rammer for læring, og om sunde vaner der er et vigtigt fundament for deres almene fysiske og psykiske sundhed og trivsel, læring og dannelse.
Både børn og voksne vil være vigtige rollemodeller for udvikling af madmod hos det enkelte barn, hvor anerkendelse, involvering og dialog vil være en vigtig del af processen.
I forhold til maden har vi i forvejen stor aktivitet omkring det, at så vores egne grøntsager, høste vores egne bær/frugter og anvende/tilberede i vores sylte/bage uge osv.
Vi vægter økologi højt og derfor indkøber vi så meget økologisk mad så muligt. Det betyder at vi har sølv mærket i økologi.

Læs om sølvmærket på Det Økologiske Spisemærkes hjemmeside.

Solsikkens smiley rapport findes i garderoben og på fødevarestyrelsens hjemmeside.

Find smileyrapporten på Find Smileys hjemmeside.