Sådan arbejder vi

Vi arbejder ud fra den anerkendende og ressource orienteret tilgang (ICDP) til både børn og forældre

Vores børnesyn ser vi det enkelte barn med værdi. Alle børn har kompetencer og skal være en del af børnefællesskabet.

Vi hjælper barnet ved at inviterer dem ind i leg og aktiviteter. Her starter vi med at gå foran for at guide og vejlede dem. Efterfølgende er vi ved siden af barnet med støtte, for at de til sidst selv kan stå alene. Det giver barnet gode kompetencer til de sociale relationer.

Læring i Solsikken sker gennem leg og daglige rutiner (mesterlære), dette er med til at give børnene de bedste forudsætninger for læring.

Vi vægter samarbejdet med børn og voksne højt, for at sikre den gode trivsel og læring og udvikling for barnet. Dette er ikke kun i forhold til den gode overgang fra dagplejen og til skolen, men for resten af livet.

I Aalborg kommune vil vi, at alle børn skal trives. Derfor arbejder vi med opsporingsmodellen, der skal være med til at sikre og understøtte, at vi tidligt får øje på de børn, der ikke trives.

En central metode i Opsporingsmodellen er de systematiske trivselsevalueringer af alle børn i alderen 0-6 år. Trivselsevalueringerne skal hjælpe med at opdage børns eventuelle manglende trivsel på et tidligt tidspunkt i deres udvikling.

For at sikre systematiske og ensartede evalueringer skal alle i sundhedsplejen, dagplejen, vuggestuen og børnehaverne evaluere de børn, som de har ansvar for minimum 2 gange om året.